Vyhledat

Jak udělat výbornou omáčku bez mouky?


Taky si myslíte, že to nejde? Před takovými dvaceti třiceti lety, když jsem měla malé děti a někdo by mi řekl, že mám udělat omáčku bez mouky, tak jsem si to taky vůbec, ale vůbec nedokázala představit. Používala jsem klasiku: buďto zásmažku anebo záklechtku. Ale na rovinu: takové ty bílé omáčky bez chuti jsem zrovna v oblibě neměla.

Potom jsem měla období, když jsem jedla pouze živou stravu, tedy hodně zeleniny a zase zeleniny, méně ovoce a sem tam nějakou tu rýži nebo chleba. A v tomto období jsem se naučila jíst hódně zeleniny, jak vtipně říkám: zeleninu se zeleninou.

Když jsem pak potkala za současného muže, tak byl zvyklý jíst sice vegetariánsky, ale takovou tu klasicku upravenou pro vegetariány, třeba seitan a sójové maso. Omáčky měl a má rád. Tak jsem hledala cestu, jak to spojit. Můj záměr původně nebyl uvařit omáčku bez mouky či bez sacharidů, ale dostat do jídla víc zeleniny, protože jsem na to byla zvyklá.


Po různých zkoumáních a pokusech je výsledek naprosto jednoduchý.



Jak na to - recept nerecept


Rozkrájíte a uvaříte nebo lépe podusíte zeleninu v trošce vody, rozmixujete a je to.


Tak to je velmi zjednodušeně řečeno, i když v podstatě to tak opravdu je.


Ideální na základ pro takovou omáčku je cibule. V zimních měsících můžete přidat kořenovou zeleninu, petržel, pastinák a celer v létě zase třeba cuketu, na jaře květák, případně nějaké ty zbytky zeleniny, které už nejsou zrovna nejkrásnější a v omáčce ještě zažijí svou chvilku slávy.


Máte dvě možnosti: zeleninu nakrájíme na menší kousky a buďto ji opražíte na trošce ghí nebo nějakého oleje. Potom zalijte vodou nebo vývarem ze zbytků. Tímto řešením dodáte omáčce lepší chuť.

Pokud zeleninu nechcete pražit, rovnou ji duste v troše vody nebo vývaru. Tedy dusíte zeleninu doměkka. Pak necháte trošku zchladnout, rozmixuje. Máte bílou omáčku, kterou dále doladíte podle své chuti tím, že dodáte to, co byste si přáli. Špenátové listy nasekané najemno. Kopr. Česnek. Křen. Hrášek. Fazolky. Podušené žampiony nebo houby z lesa. Lišky jsou výborné.





Pokud máte zmrzlý hrášek či fazolky, můžete je jenom trošku prohřát v té hotové rozmixované omáčce. Syrové fazolky je dobré podusit zvlášť, zatímco připravujete základ a dát až do hotové omáčky.


Vynikající je tímhle způsobem připravený také špenát. Část můžete rozmixovat najemno a teprve potom přidat nasekané další, ty už nevařte, jen zamíchejte do omáčky, aby zůstala barva krásně zelená a co nejčerstvější.


Základ omáčky můžete doplnit nějakou veganskou smetanou nebo kokosovým mlékem a ideální bude, když si tu smetanu nebo mlíčko uděláte doma sami.

To najdete zase v dalších receptech.





No a jak to, že je to hustý?


Prostě tím, že tam té zeleniny dáte hodně. Jak vidíte na obrázcích.

Pokud jste přidali vývaru moc a omáčka je řídká, můžete ji zahustit trochou škrobu kuzu nebo jiného škrobu. Nebo do základu nastrouhat najemno syrovou bramboru. Časem ovšem odhadnete kolik čeho máte dát, aby byla omáčka pro vás ta nej.


Koření a sůl dávejte podle toho na co jste zvyklí.


Přeji hravé zdravé vaření, napište mi, jaké kombinace zeleniny jste vymysleli a jaká vám chutnala nejvíc.


EvaNej

70 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše