Vyhledat

Je to kvašené zelí nebo pickles? Každopádně je to mega zdravé!

Kvašené zelí je tradiční česká klasika a pickles je zase moderní alternativa přišlá z ciziny, udává se, že rychle kvašená a obvykle pikantní. A pak tu máme ještě kimči, které zase přišlo z východu a je také obvykle velmi pikantní.


Ať už to nazýváme jakkoli, vzniká to mléčným kvašením a je to velice prospěšné pro naše střeva a trávení a k tomu plné vitamínů a minerálů. Prostě maximálně zdravá věc, takový pradávný „doplněk stravy“ pro zimní a předjarní období. Ohromná nálož zdraví pro naši imunitu.

U české klasické varianty kvašení se snažíte dostat ze zelí nebo jiné zeleniny co nejvíc přirozené šťávy jen pomocí soli a mačkání, hnětení a tlučení. Variantu asijskou – Kimchi, zaléváte osolenou převařenou vodou.

Já osobně mám ráda tu klasickou českou verzi v moderním hávu, kdy zkouším různé kombinace zeleniny, případně i ovoce. A mám zkušenost, že i zelí, které koupíte v lednu nebo v únoru a myslíte si, že už žádnou šťávu nemá, tak správným postupem jí i z něj dostanete dost a nemusíte přidávat žádnou vodu. Chce to jen trpělivost a cit.




Jak na to obecně


Nakrájíme nebo nastrouháme zelí co nejvíc na jemňoučko. A další zeleninu. Tu můžete nastrouhat na nudličky nebo na kolečka, aby směs byla hezky pestrá.

Co se do takové kvašeníny kromě zelí hodí? Výtečná je červená řepa, ta dodá směsi kromě léčivých očistných látek i krásnou barvu a navíc sladkou chuť.

Můžete použít květák rozdělený na malé růžičky, cibuli, trochu papriky pro barevnost, mrkev, kedluben. Košťál od květáku nebo brokolice. Růžičky kapusty.

Pikantnost dodáte křenem, zázvotem, čerstvou kurkumou.

Z koření se hodí semínka kmínu, kopru, hořčice, koriandru.

Fantazii se rozhodně meze nekladou, zkoušejte, experimentujte, hrajte si.

Na obrázku je směs zelí, mrkev, květáku s čerstvou kurkumou a zázvorem, a byla opravdu delikátní.


Jdi na to s fortelem aneb postup ;-)


Nastrouhanou zeleninovou směs dejte do velké mísy, promíchejte, osolte a mačkejte v dlaních a klouby prstů o dno mísy. Nechejte to chvilinku „opotit“ a znovu pomačkejte a promačkávejte hezky rukama, dokud zelenina nezačne pouštět vodu. Existují na to i speciální paličky a naše babičky zelí, které nakládaly ve velkém, šlapaly nohama, ale my nakládajíce zeleninu pro běžnou rodinu, zůstaneme u láskyplné práce rukama ;-)


Soli dávejte tolik, aby vám to chutnalo. Přidávejte pomalu, postupně a nepřesolte. Doporučuji himalájskou nebo mořskou, každopádně bez jódu.

A zase mačkejte a počkejte a mačkejte a počkejte a promíchejte, až máte pocit, že je směs dostatečně vlhká. Potom zeleninu mačkejte do takového toho speciálního hrnce – mrkněte na fotky. Doporučuji tuto verzi s kolíkem a gumou, která zajistí postupný přiměřený tlak.


Pokud začínáte klidně použijte pouze čistou zavařovací sklenici a zeleninu zatižte druhou, menší sklenicí, naplněnou vodou (aby byla těžká), nebo třeba kamenem.

Ale pokud si s kvašením chcete víc hrát a pokusničit, tak ta kameninová nádoba o obsahu zhruba 2-3 litry je ideální a vřele vám ji doporučuji. Z tohoto 3 litrového hrnce, který vidíte na obrázku, udělám asi 3 - 4 litrové sklenice, takové ty medové - víte?

A každou vrstvu zase hezky mačkejte a stlačujte, a to hodně, abyste vytlačili všechen vzduch a aby ta přirozená zeleninová voda vystoupala nahoru a zelí přikryla.

Kdyby se snad stalo, že vody bude opravdu málo, tak nahoru přidejte převařenou a vychlazeno slanou vodu. Jde o to, aby veškerá zelenina byla pod vodou.





Až to do sklenice nebo hrnce namačkáte, zatížte to a nechejte v pokojové teplotě. A čekejte.

Za tři až pět dnů už uvidíte že se nahože dělá pěna a to už je většinou směs dobrá na to, abyste to začali odebírat a jíst.


Nebojte se trošku ochutnat. Každý máme jinou chuť a máme rádi různou kyselost. Tak tedy, až je pro vás chuť ideální, začněte jednak jíst a jednak přendejte směs do sklenic do ledničky (zase je potřeba to hodně hodně utlačit) a dbejte na to, aby povrch byl pod vodou.

Počítejte s tím, že i v chladničce bude zelenina ještě pomalu kvasit a bude pořád o trošku kyselejší a kyselejší a kyselejší.

Vydrží dlóuho, i půl roku (i když myslím, že to dřív sníte).

Druhá varianta je, že do chladu umístíte celý hrnec. Jééénže to byste nemohli začít s další, zase jinou ještě nevyzkoušenou zajímavou kombinací...



Přeji vám dobrou zdravou chuť a hravé vaření. Napište mi, jak se vám kvašení podařilo, jaké variace jste vyzkoušeli a která vám chutnala nejvíc.


Těším se na vaše zprávy!.


EvaNej


46 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše